30 października 2024
Świadectwo charakterystyki energetycznej
Wynajmujesz, kupujesz dom lub mieszkanie? Z tego dokumentu dowiesz się jakie będą koszty utrzymania lokalu.
Audyt energetyczny oraz świadectwo charakterystyki energetycznej budynku to dwa ważne, ale często mylone terminy. Z pojęciem audytu energetycznego spotkają się często osoby zainteresowane uzyskaniem dotacji z funduszy publicznych na inwestycje służące poprawie efektywności energetycznej np. z programu „Czyste powietrze”. Z kolei świadectwo charakterystyki energetycznej budynku muszą przedstawić wszyscy właściciele nieruchomości w przypadku zamiaru ich sprzedaży, najmu, a także po wykonanym remoncie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej czyli informacja o zapotrzebowaniu budynku na energię
Świadectwo charakterystyki energetycznej to najprościej dokument określający zapotrzebowanie budynku na energię na potrzeby ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz chłodzenia. Obowiązek posiadania, w określonych okolicznościach, świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku wynika z prawa europejskiego i wiąże się z dążeniem do zwiększenia świadomości ekologicznej oraz promowaniem efektywności energetycznej.
Dlaczego potrzebujemy świadectwa charakterystyki energetycznej
Dzięki informacjom zawartym w świadectwie charakterystyki energetycznej właściciel, najemca lub użytkownik może określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym szacunkowy koszt utrzymania budynku wynikający ze zużycia energii. Świadectwo jest wydawane na podstawie ekspertyzy wykonanej przez uprawnionego audytora i ważne przez okres 10 lat. Jeżeli jednak w budynku zostanie przeprowadzony remont, w wyniku którego zmieni się zużycie energii, należy wystąpić ponownie o świadectwo, aby potwierdzić czy i w jaki sposób wskaźniki energetyczne uległy zmianie.
Obowiązkowe przy sprzedaży i najmie, do uzyskania wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej obowiązuje właścicieli starszych budynków, którzy w przypadku zbycia lub najmu nieruchomości będą musieli załączyć kopię certyfikatu do aktu notarialnego lub umowy najmu. Z kolei właściciele nowych domów są zobowiązani do dołączenia dokumentu do zawiadomienia o ukończeniu budowy, bądź wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Centralny Rejestr Charakterystyki Energetycznej
Informacje wynikające z świadectwa energetycznego powinny być powszechnie dostępne w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków. Warto wiedzieć, że za niedopełnienie obowiązku związanego z posiadaniem certyfikatu są przewidziane kary. Audytora, któremu możemy powierzyć opracowanie dokumentu znajdziemy w Wykazie Uprawnionych do Świadectw na stronach rządowych.