30 października 2024
Świadectwo charakterystyki energetycznej
Audyt energetyczny czyli od czego zacząć termomodernizację, aby zaoszczędzić na rachunkach za ogrzewanie.
Audyt energetyczny oraz świadectwo charakterystyki energetycznej budynku to dwa ważne, ale często mylone terminy. Z pojęciem audytu energetycznego spotkają się często osoby zainteresowane uzyskaniem dotacji z funduszy publicznych na inwestycje służące poprawie efektywności energetycznej np. z programu „Czyste powietrze”. Z kolei świadectwo charakterystyki energetycznej budynku muszą przedstawić wszyscy właściciele nieruchomości w przypadku zamiaru ich sprzedaży, najmu, a także po wykonanym remoncie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej czyli informacja o zapotrzebowaniu budynku na energię
Świadectwo charakterystyki energetycznej to najprościej dokument określający zapotrzebowanie budynku na energię na potrzeby ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz chłodzenia. Obowiązek posiadania, w określonych okolicznościach, świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku wynika z prawa europejskiego i wiąże się z dążeniem do zwiększenia świadomości ekologicznej oraz promowaniem efektywności energetycznej.
Dlaczego potrzebujemy świadectwa charakterystyki energetycznej
Dzięki informacjom zawartym w świadectwie charakterystyki energetycznej właściciel, najemca lub użytkownik może określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym szacunkowy koszt utrzymania budynku wynikający ze zużycia energii. Świadectwo jest wydawane na podstawie ekspertyzy wykonanej przez uprawnionego audytora i ważne przez okres 10 lat. Jeżeli jednak w budynku zostanie przeprowadzony remont, w wyniku którego zmieni się zużycie energii, należy wystąpić ponownie o świadectwo, aby potwierdzić czy i w jaki sposób wskaźniki energetyczne uległy zmianie.
Obowiązkowe przy sprzedaży i najmie, do uzyskania wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej obowiązuje właścicieli starszych budynków, którzy w przypadku zbycia lub najmu nieruchomości będą musieli załączyć kopię certyfikatu do aktu notarialnego lub umowy najmu. Z kolei właściciele nowych domów są zobowiązani do dołączenia dokumentu do zawiadomienia o ukończeniu budowy, bądź wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Centralny Rejestr Charakterystyki Energetycznej
Informacje wynikające z świadectwa energetycznego powinny być powszechnie dostępne w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków. Warto wiedzieć, że za niedopełnienie obowiązku związanego z posiadaniem certyfikatu są przewidziane kary. Audytora, któremu możemy powierzyć opracowanie dokumentu znajdziemy w Wykazie Uprawnionych do Świadectw na stronach rządowych.